Latvijas daudzkorpusu jahtu būves vēsture

Publicējam Latvijas daudzkorpusu jahtu asociācijas apkopojumu par Latvijas jahtu konstruktora A. Eglāja daudzkorpusu jahtu būves vēsturi.

www.ldja.lv

1959. gads.


Trīs studenti Aldis Eglājs, Valdis Grenebergs un Vilnis Eglājs uzbūvē jahtu ar diviem korpusiem. Kad jaunā jahta aizburā līdz tuvākajam jahtklubam, tās autori uzzina, ka līdzīgas jahtas būvē arī citur, sauc tās par katamarāniem un ideja nāk no Klusā okeāna saliniekiem. Arī ātrums, salīdzinot ar “normālajām” jahtām, ir tālu no cerētā.

1962. gads. Tikai trešais no studentu būvētajiem katamarāniem attaisno visas cerības. Tas aprēķināts tā, lai pārspētu visas tā laika ātrākās jahtas jebkuros apstākļos. Katamarāna apraksts un foto ar ūdens slēpotāju aizmugurē tiek publicēts lielākajā ūdenssporta žurnālā un aizsāk daudzkorpusu jahtu būvi burāšanas pasaulē aiz “dzelzs priekškara”.
































1964. gads. Olimpiskā komiteja apspriež “B” klases katamarānu un to iekļauj PSRS čempionāta programmā. Aldis un Vilnis uzbūvē pirmo sacensību jahtu un atved Latvijai sudrabu reizē ar PSRS Sporta meistaru titulu. Nepārspēta paliek Ļeņingradas (tagad San Pēterburga) jahtu rūpnīcas komanda, kuriem pieeja labākiem materiāliem. Pēc gada divi jauni Latvijas “B” klases katamarāni atved PSRS sudrabu un bronzu. Zelts Maskavai, kuri izmanto visu labāko, kas pieejams šajā valstī.


1966. gads. Uzbūvēts pirmais jūras katamarāns ar guļas vietām korpusos un diviem paralēli izvietotiem mastiem. Pirmie garākie braucieni atklātā jūrā.

1968. gads. Uzbūvēts jūras katamarāns “Kaupo” pēc klasiskās shēmas ar galveno kajīti uz klāja. Katamarāns projektēts maksimālam ātrumam un komfortam jūras sacensībās un tā konstrukcijā apvienota visa iepriekšējā pieredze. Pēc gada tiek uzstādīts spārnveida masts un lielāks buru laukums un vairākus turpmākos gadus “Kaupo” ir pārāks jebkurā konkurencē. Arī sezonā nobraukto jūdžu skaits ir lielākais. Jau būves gaitā ap katamarānu izveidojas plašāks burātāju loks, no kuriem Viktors Heidemanis turpmāk strādā pie daudzkorpusu jahtu handikapa un apmērīšanas.


1969. gads. Kad saņemti vairāki “Kaupo” pirkšanas piedāvājumi, tiek noorganizēta jūras katamarānu profesionāla būve. Aldis atstāj arhitekta darbu un uzņemas vadību. Rīgas Centrālajā jahtklubā apvienojas jaunu zinātnieku un inženieru grupa daudzkorpusu jahtu problēmu izpētei, izmantojot Rīgas tehniskās universitātes materiālu pretestības laboratoriju un datorus. Sērijveida būvei izstrādāts katamarāns “Gauja” ar vaļēju klāju un kajītēm korpusos, ar ķīļveida dibenu bez švertiem un vienkāršotu konstrukciju lētai sērijveida būvei. L=8.9m, B=5.1m, S=40m2.  
 
1970. gads. Pirmais pasūtītājam būvētais katamarāns apgāžas pirmajā braucienā. Spēcīgā vēja brāzmā maz pieredzējusī komanda neatbrīvo cieši ievilktās buras un sākusies vētra apgāzto katamarānu sadauza uz piekrastes akmeņiem. Negadījums tiek plaši aprakstīts presē. Pasūtījumi tiek anulēti. Uzsākts darbs pie daudzkorpusu jahtu drošības problēmas. Divu “Gauju” būvi uzsāk amatieri.


1972. gads. Uzbūvēts pirmais 40’  katamarāns “Gemini”. L=12.1m, B=7.3m, S=90m2. Aprīkots ar paceļamiem švertiem, spārnveida mastu, oriģinālu autopilotu un drošības sistēmu pret apgāšanos, kas pie bīstama sagāzuma automātiski atbrīvo buras. Ar divu cilvēku komandu, Alda un Pētera pārmaiņus vadīts, “Gemini” piedalās lielākajās PSRS jūras sacensībās un 90 jahtu konkurencē pirmais finišē visos etapos. Atjaunojas un turpmāk strauji aug interese par Latvijas katamarāniem.

1973. gads. Parādās pieprasījums pēc lielākiem katamarāniem un tiek izstrādāts projekts sērijveida būvei “Venta” L=11m, B=7m, S=80m2. Tā ir komfortabla, droša par mērenu cenu un ātrumā pārspej labākās vienkorpusa jahtas. Venta kļūst populāra un sacensībās veido daudzkorpusnieku grupu, kura turpmāk sacensībās finišē pirmā.
 
1974. gads. Tiek uzbūvēts 44’ katamarāns, kas projektēts sacensībām OSTAR L=13.2m, B=8.1m, S=140m2.. Šīs ir augstākās grūtības pakāpes sacensības, to distance šķērso Atlantijas okeānu, jahtas komandā ir viens cilvēks un tās notiek ik pa četriem gadiem. Jaunās jahtas konstrukcijā ir ietverts viss labākais, kas tajā laikā pieejams. Būve un pirmās sacensības atspoguļotas TV filmā “Meklēt vēju”. Nolaižot ūdenī jauno katamarānu, to sagaida vecākie brāļi – “Ako”, “Gemini”, “Vikings”, “Kaupo”. Krustmāte Māra sasit šampanieti un nosauc jaunpienācēju “Centaurus” vārdā. Turpmāk Valdis patstāvīgi uzbūvē otru šī projekta jahtu “Kaupo II” un kā tās kapteinis ir pirmais pasaules apbraucējs no Latvijas, Māra ir pazīstama teātra režisore.

1975. gads. “Centaurus” tiek gatavots sacensībām. Tiek mērīta stabilitāte, pārbaudīts buru atlaišanas ierīce reāla brauciena apstākļos un izmērīts maksimālais ātrums, kas 200m distancē ir 24.9 mezgli. Gada lielākajās sacensībās “Centaurus”  ir tālu priekšā visiem konkurentiem. Atļauja izbraukt no PSRS dalībai transatlantiskajās sacensībās OSTAR netiek saņemta.

1978. gads. Tiek uzbūvēts pirmais sērijas Centaurus38 katamarāns L=11.5m, B=7.4m, S=100m2. Turpmākos gados tas kļūst visizplatītākais PSRS jūras daudzkorpusnieks un ir daudzu sacensību uzvarētājs.  
1981. gads. Latviju sasniedz ziņa par iespēju uzstādīt jahtu ātruma rekordus. Tā ir vienīgā iespēja Latvijas jahtu būvētājiem salīdzināt savas iespējas ar konkurentiem aiz “dzelzs priekškara”. Tiek izstrādāta jauna koncepcija un uzbūvētas divas pirmās jahtas, viena glisējoša, otra ar zemūdens spārniem, abas ar slīpam planējošām burām. Izmēģinājumos atklājas galvenā šāda tipa jahtu problēma - stabilitāte.

1982. gads. Stabilitātes problemai ir atrasts risinājums un trešā rekordiem buvētā jahta “Centaurus I” uz zemūdens spārniem ir stabila. Ķīšezerā pie Rīgas tiek ierīkota “clock face” distance ar 12 kanāliem 500m garumā. Pirmajās ātruma sacensībās Alda vadīts “Centaurus I” pārliecinoši pārspēj vindserferus un sasniedz labāko ātrumu 27.0 mezgli, kas pārsniedz oficiālo pasaules rekordu “A” klasē.


1983. gads. Uzbūvēta jauna lielāka divvietīga ātruma rekordu jahta “Centaurus II”, kas izmēģinājumos viegli pārsniedz 30 mezglu robežu. Maskava neļauj uzaicinat oficiālo novērotāju, lai rekordus varētu reģistrēt. Darbs šajā virzienā tiek pārtraukts un ideja pārsniegt 50 mezglu un 100 km/st paliek nerealizēta.

1984. gads. Maskavā tiek pieņemts lēmums eksportēt Centaurus 38 katamarānus. Tiek izstrādāta modernizēta modifikācija un demonstrēta jahtu izstāde Hamburgā. Pēc gada Centaurus 38 tiek demonstrēts jahtu izstādē Dženovā un uzsākts eksports. Būvētāji uz ārzemēm netiek laisti, kas apgrūtina jahtu iekārtu iepirkšanu un katamarānu demonstrēšanu.
 1985. gads. Uzsākts darbs pie jahtas uz zemūdens spārniem braucieniem un sacensībām jūrā. Uzbuvēts pirmais trimarāns L=7.6m, B=7.6m, S=45m2. Pēc gada tiek uzbūvēts jūras proa tipa jahta uz zemūdens spārniem. L=13m, B=9m, S=80m2. Trimarāna shēma tiek atzīta par labāku un tiek uzbūvētas divas uzlabotas konstrukcijas spārnotas jahtas, no kurām viena ar Maskavas TV komandu veic braucienu gar Anglijas dienvidu krastu un saviļņotā jūrā ir ātrāka par daudzu sacensību uzvarētāju katamarānu “Firebird”.

1988. gads. Latvijas daudzkorpusnieku burātāji ar Centaurus38 veic pirmo ārzemju braucienu pa maršrutu Rīga - Ķīle - Kopenhagena - Norčopinga - Helsinki - Rīga. Jahtu izstādē Helsinkos katamarāns gūst lielāko preses ievērību.
1990. gads. Uzsākta katamarānu Centaurus 35 būve. Tā konstrukcija piemērota augošajai interesei par ārzemju braucieniem - palielināts iekštelpu apjoms un 4 kajītēs izvietotas 12 guļas vietas. Latvijas daudzkorpusnieku burātāji uzsāk braucienus pa Vidusjūru un veic burājumu apkārt Eiropai no Baltijas jūras caur Gibraltāru līdz Melnajai jūrai. Lielākā daļa no braucieniem ir Latvijā būvēto katamarānu nogāde pircējiem Gruzijā, Izraēlā, Grieķijā, Spānijā.

1992. gads. Amatieru būvētais Centaurus44 tipa katamarāns “Kaupo” kapteiņa Valda vadībā šķērso Atlantijas okeānu pa maršrutu Rīga – Bostona – Rīga. Brauciens veikts smagos ziemas apstākļos. Nakošais katamarāna “Kaupo” brauciens uz Nordkapu arī ziemas apstākļos.

1995. gads. Pēc apmācības Vācijā Kārlis izveido jahtu ražotni “Multimar” lielu jūras katamarānu un trimarānu būvei. Tiek izmantotas modernas ar šķiedrām armētas sendviča konstrukcijas.


1996. gads. Latvijā izstrādāta jauna zemūdens spārnu sistēma, kas jahtu paceļ un reizē stabilizē, un uzbūvēts pirmais Catri (“Carnikavas trimarāns”) tipa trimarāns “Garupe” L=8.0; B=7.5m, S=50 m2. Faktiski ir radīts jauns jahtu tips ar zemūdens spārniem, augstāku drošību un lielāku ātrumu visos apstākļos. Jahtas koncepts tiek patentēts.

1997. gads. Catri tipa trimarāns piedalās izstādē Amsterdamā. Pēc izstādes demonstrācijas braucienos un pirmajās sacensībās pārspēj visus konkurentus. Uzsākta citu Catri trimarānu būve Latvijā, vēlāk arī ASV un Brazīlijā.
 
1999. gads. Katamarāns “Kaupo” Valda un Aleksandara vadībā uzsāk braucienu apkārt pasaulei. Tā ir pirmā jahta no Latvijas, arī Latvijā oriģināla projekta būvēta, kas uzsākusi šādu braucienu.
2000. gads. Latvijā būvētais trimarāns Catri23 piedalās prestižajā Diseldorfas izstādē Boot2000 vienā stendā ar amerikāņu spārnoto trimarānu “Rave”. Otrais šīs sērijas trimarāns pēc izmēģinājumiem Engurē tiek nodots pasūtītājam Šveicē. L=7m, B=6.6m, S=38m2.

2001. gads. Uzsākta trimarānu Catri27 būve Brazīlijā. Tiek plānota šo trimarānu būve Dienvidamērikas tirgum, kā arī pusfabrikātu sūtīšana būves nobeigšanai uz Latvija, lai pārdotu citos pasaules tirgos.
2003. gads. Noslēdzas katamarāna “Kaupo” brauciens apkārt pasaulei, kas ir pirmais šāda veida burājums Latvijas sporta vēsture. Brauciens veikts rietumu virzienā, apņemot Horna un Labas Cerības ragus pretī valdošo vēju virzienam. Vismārā (Vācija) International Multihull Meeting laikā tiek demonstrēts pirmais trimarāns “Catri24”. IMM organizētāji pieņem lēmumu nākošo IMM2005 rīkot Rīgā.


2004.gads. Tiek uzsākta trimarānu “Catri24” izmēģinājumu sērijas būve. Trimarāni tiek pārdoti Austrijā, Zviedrijā, Japānā.


2005.gads. Trimarāna Catri24 Nr.5 testa un marketinga burājums Ventspils – Southamptona ar vairākkārt nomainītām komandām no visas pasaules. Pēc uzvaras pirmajās sacensībās Anglijā trimarāns Southamptonas jahtu izstādē ir mēdiju visplašāk aprakstītais eksponāts.
2006.gads. Tiek organizēts Izpētes un apmācības centrs. Uzsākta jauna, ātrāka trimarāna Catri27R būve.


Pievienoja: Juris Ailis 2013.03.8 21:13

 Lietotājs:
    Parole:
            
Reģistrācija Aizmirsta parole

Pēdējās foruma aktivitātes

Redzamas reģistrētiem lietotājiem

Apsveicam dzimšanas dienā:

Iluta Backāne

Aktuālais jautājums

Vai Tu būtu gatavs ziedot burāšanai?

Atbildēt var tikai reģistrēti lietotāji!

Partneri